Sunday, March 22, 2009

Benarkah?

2.54am-coretan di awal pagi.

Ketika sedang asyik menelaah buku rujukan "Numerical Method" atau "Kaedah Berangka",saya melawat blog Ust. Hasrizal mengenai Kasih Ayah Membawa Ke Neraka.
Saya baca,teliti dan fahami.Mungkin ada benarnya kisah didalam artikel ini.Ini saya kaitkan dengan kisah hidup saya sendiri dimana saya sangat memanjakan apa-apa yang saya suka,sayang.

Contoh utama,kucing saya dirumah.Amy nama yang telah diberi kepada makhluk Allah yang serba comel ini.

Muka monyok selepas diganggu oleh kakak..hahaha

Ibu saya sendiri yang memberikan nama tersebut.Masa Amy masih kecil ibu saya yang menjaga dan "mendidik"nya.Namun,ibu juga yang sering meletakkan Amy didalam kandang.Biarlah Amy buang air kecil dan besarnya di tempat itu,tidur,cuma tempat makan di dapur.

Artikel saya mengingatkan saya peristiwa di satu malam.Ibu meletakkan Amy di dalam kandangnya pada pukul 10.00 malam.Ya,saya ingat dengan jelas.Amy menjerit minta dilepaskan.Hati saya sayu mendengar "rayuan" Amy.Lantas saya turun ke bawah dan melawat Amy.Sayu saya melihat keadaan Amy,lalu saya bukakan kandangnya.

"Jojie,nakpa dipolah kau ya?"(Jojie,engkau buat apa tu?)

"Kesian mek nangga Amy mak.Mala jak mok keluar"(Kesian saya dengan Amy bu.Dari tadi menjerit nak keluar)

"Aie,nak ka pateh nya kelak.Dah dah,engkah nya balit dalam kandang ya"leter ibu.(Ai,nanti dia manja kang.Dah dah,letak balik dalam kandang dia)

Dengan berat hati saya meletakkan balik Amy di dalam kandangnya.

Namun,hasilnya sekarang Amy makhluk Allah yang tidak dikurniakan akal seperti manusia berupaya untuk mencari tempatnya sendiri di dalam rumah untuk membuang air.Itulah hasil tarbiyyah ibu yang dari sudut pandangan saya sangat kejam.Tetapi hasilnya sangat-sangat memuaskan.

Jika saya manjakan kucing saya pada masa itu,mungkin sampai sekarang Amy tidak pandai untuk mencari tempat untuk membuang air.Ya,mungkin benar.

Kasih ayah atau sang lelaki,membawa ke "neraka".

Tuhan lebih mengetahui atas segala sesuatu.

No comments: