Wednesday, October 14, 2009

Pencerahan Terhadap Isu Purdah di al-Azhar

Berikut adalah yang telah saya petik dari blog sahabat saya, saudara Abdul Muntaqim pemilik blog Akhie Naim' Blog mengenai kontroversi yang telah diwar-warkan di dada akhbar nasional di negara. Ini semacam ada usaha ingin menerbitkan kegelisahan dan juga buruk sangka di kalangan umat Islam terhadap intituisi tertua di dunia-Universiti al-Azhar. Sebagai seorang orang awam di negara lain, adalah perlu kita meneliti setiap berita yang sampai ke telinga kita.

"Suatu isu kecil timbul baru-baru ini, apabila beberapa akhbar tempatan melaporkan bahawa Syeikhul Azhar Mohammed Sayyed Tantawi merancang untuk mengharamkan pemakaian purdah bagi para pelajar wanita di Universiti Al-Azhar atas alasan keselamatan. Pelbagai respon kedengaran. Ada yang agak terkejut dengan berita tersebut, dan melihatnya sebagai satu usaha untuk menyebarluaskan agenda Barat dan ‘merosakkan’ universiti Al-Azhar, serta menuduh Syeikh Mohammed Sayyed Tantawi sebagai dalang bagi agenda Barat tersebut. Ada juga beberapa pihak yang menyokong usaha tersebut, dengan menegaskan bahawa pemakaian purdah tidak wajib dan malah tidak perlu."

Untuk membaca lebih lanjut,sila klik di sini.

Moga Allah membantu kita dalam bersangka baik terhadap ulama. Ya Allah,lindungilah kami dari api fitnah dan jauhkan lah kami dari tergolong dalam golongan fasik dan munafik.

Tuhan lebih mengetahui atas segala sesuatu.






No comments: